Interesanti ir tas, ka lielam daudzumam cilvēku ir radies negatīvs priekšstats par automobīļiem, kuri ir aprīkoti ar gāzes barošanas sistēmu, neskatoties uz to, ka līdzīgu iekārtu ekspluatācijas pieredzes viņiem nekad nav bijis. Bet, kā saka, - baumas izplatās ātri... Un tieši tāpēc mēs esam izlēmuši apkopot visizplatītākos mītus par gāzes iekārtu "kaitīgumu" un mēģināt atrast tajos, izdaudzināto "kaitīgumu", pamatojoties nevis uz ierastiem argumentiem, bet uz konkrētiem pētījumiem un faktiem.
Motora jauda ar gāzes barošanu.
Ļoti izplatīts ir viedoklis, ka pārbūvējot motoru ar gāzes barošanu krītas tā jauda. Vai tas patiešām ir tā? Izskatīsim jaudas atkarības grafiku no dzinēja apgriezienu skaita.
Zilā līkne ir gāzes dzinējam, sarkanā – benzīna dzinējam. No tā ir redzams, ka līdz noteiktam apgriezienu skaitam (tuvu maksimālajiem) jauda gāzes motora iekārtai ir pat augstāka nekā benzīna motoram. To nosaka šādi faktori :
- Gāzes oktāna skaitlis ir apmēram 100-105, tātad pieaug motora dinamika, tāpēc samazinās detonācijas varbūtība, bet darbības trokšņi samazinās par 2-3 dB.
- Gāzes sajaukšanās ar gaisu (divas gāzveida vielas) ir viendabīgāka nekā benzīnam, kas, savukārt, nozīmē, ka arī motors darbojas vienmērīgāk (vēl augstāku maisījuma sagatavošanas precizitāti nodrošina iekārta ar gāzes padeves elektronisku regulēšanu) un samazinās gāzes patēriņš. Sīkāk tas ir iztirzāts nodaļā par tehnoloģiju).
- Gāzveida degvielas vēl viena priekšrocība - palielināts griezes moments pie zemiem apgriezieniem, īpaši neiesildītiem dzinējiem.
Eksistē vēl daži aspekti, kas gādīgam automašīnas īpašniekam liek pieņemt lēmumu par labu gāzei:
- Motoreļļas kalpošanas ilgums, jo gāzē nav šķīdinošas un skalojošas īpašības, palielinās 1,5-2 reizes, bet tās ekspluatācijas patēriņš samazinās par 10-15%. Pamēģiniet nomazgāt eļļu no jebkuras virsmas, izmantojot gaisa vai gāzes strūklu.
- Degvielas padeves sistēmā un degkamerā neuzkrājas sveķu nogulsnes (sašķidrinātā naftas gāze tos izšķīdina), uzlabojas aizdedzes sistēmas funkcionēšana, aizdedzes sveču kalpošanas ilgums pieaug par 40%.
- Izplūdes toksiskuma līmenis samazinās diezgan ievērojami. Sīkāk tas ir iztirzāts nodaļā par ekoloģiju.
Kopumā, ja nepārslogo motoru ar augstiem apgriezieniem, degvielas nomaiņas priekšrocības ir acīmredzamas.